Personvern
Her har vi samlet informasjon om hvordan vi henter inn, lagrer og bruker dine personopplysninger. Du kan føle deg trygg – vi tar personvernet ditt på alvor.
Vi bryr oss om ditt personvern
Denne personvernerklæringen beskriver hvordan Hafslund Oslo Celsio behandler dine personopplysninger. Erklæringen gjelder når du bruker våre produkter og tjenester eller på andre måter samhandler med oss. Erklæringen gjelder også dersom du er bedriftskunde. Alle aktivitetene våre tar hensyn til EUs nye personvernlovgivning (GDPR) som ble gjeldende 20. juli 2018.
Du kan finne tilleggsinformasjon om personvern knyttet til produkter og tjenester i de generelle vilkårene for den bestemte tjenesten og/eller produktet, i personverntillegg eller andre erklæringer du vil kunne se når du bruker produktet eller tjenesten vår.
1. Hvilke opplysningar behandler Hafslund Oslo Celsio
Hafslund Oslo Celsio samler inn, behandler og tar vare på forskjellige typer personopplysninger der det er aktuelt, for eksempel:
2. Hvordan samler Hafslund Oslo Celsio inn opplysninger om deg?
Personopplysningene vi behandler, kommer fra forskjellige kilder:
3. Hva er formålet og det juridiske grunnlaget for å behandle personopplysninger?
Vi bruker dine personopplysninger til forhåndsdefinerte formål på grunnlag av avtale, samtykke, juridisk forpliktelse og berettiget interesse. Vi bruker dine personopplysninger til følgende formål:
3.1 Tjenstelevering og kundeservice
Vi samler inn og bruker personopplysninger om deg til å behandle bestillinger, levere produkter og tjenester, utøve kundeservice og behandle innbetalinger, avtaler og transaksjoner. Opplysningene som er nødvendige for å kunne levere tjenester, varierer ut fra hvilket produkt eller hvilken tjeneste det er snakk om. Nettbaserte tjenester kan kreve at brukeren bekrefter sin identitet, mens fjernvarmeavtaler krever at vi måler forbruket. Vår kundeservice håndterer forespørslene og meldingene dine for å hjelpe deg. Kundeservice kan også tilby deg den optimale kontraktstypen for deg. Vi kan kommunisere med deg via telefon, e-post, og andre digitale kanaler, inklusive sosiale medier. Avtalen er vanligvis grunnlaget for å behandle dine opplysninger i forbindelse med levering av tjenester og kundeservice. Dersom det er påkrevd ved lov, kan vi be om ditt samtykke til å levere enkelte tjenester, for eksempel tjenester basert på sted.
3.2 Salg, markedsføring og intressekommunikasjon
Vi kan kontakte deg via markedsføring selv om du ikke er kunde hos oss. Vi vil be om samtykke til å kontakte deg når det er påkrevd etter loven, ellers tar vi kontakt med deg ut fra berettiget interesse. Vi kan sende automatisert elektronisk markedsføringskommunikasjon uten samtykke som gjelder ditt kundeforhold eller din profesjonelle relasjon til oss, og bruke tradisjonelle markedsføringskanaler (for eksempel post og telefon) dersom dette er tillatt etter lokal lovgivning. Vi arrangerer også lotterier og konkurranser. I tillegg til vår egen markedsføring og vårt eget salg bruker vi salgs- og markedsføringspartnere som kan kontakte deg om våre produkter og tjenester på grunnlag av egne kundelister, eller selge våre produkter og tjenester i sine egne lokaler. Nedenfor kan du lese mer om de forskjellige typene markedsføring. Du kan lese om hvordan du styrer markedsføringspreferansene dine under punkt 10.
3.3 Utvikling av produkter og tjenster
Vi behandler personopplysninger for å kunne forbedre og utvikle tjenestene til kundene, for å kunne støtte beslutninger i forbindelse med virksomheten og for å kunne vurdere kundenes tilbakemeldinger og behov. Grunnlaget for å behandle opplysninger i forbindelse med utvikling av produkter og tjenester er berettiget interesse. Dette gjøres for eksempel ved å innhente tilbakemeldinger direkte fra brukerne, ved å bruke data som er generert fra bruken av våre tjenester i analyser, eller ved å teste systemfunksjonalitet med midlertidige utvalgsdata. Databehandling for utvikling av våre produkter og tjenester skjer normalt med avidentifiserte data i den grad det er mulig. Når vi samler inn kontaktopplysninger i forbindelse med undersøkelser eller intervjuer, kan vi informere om bruken av kontaktopplysningene. Noen ganger kan vi bruke utvalg av reelle data, for eksempel for å teste funksjonen til systemene våre. I analyser behandler vi ikke data som kan identifisere personer, men vi samler store mengder data om bruken av tjenestene for å kunne lage statistiske modeller, rapporter, prognoser og trendanalyser til støtte for beslutninger i virksomheten, lage analyser om tjenestenivåer / ytelsen til tjenestene og beregne kundesegmenter som brukes til å forbedre salg og markedsføring, som beskrevet i under punkt 3.2.5.
3.4 Juridiske forpliktelser
Vi behandler personopplysninger for å kunne overholde våre juridiske forpliktelser, for eksempel regnskaps- og skattelovgivning og lovgivning mot hvitvasking av penger.
3.5 Forsvare juridiske rettigheter og garantere sikkerheten til våre tjenster og kunder
Vi bruker personopplysninger for å forsvare og sikre våre rettigheter og våre kunders rettigheter Grunnlaget for å behandle opplysninger til forsvar mot rettskrav, innkreving av gjeld, kredittvurdering, informasjonssikkerhet og bekjempelse av bedrageri og misbruk er typisk berettiget interesse. Personopplysninger behandles for å ivareta sikkerheten for både kunden og våre produkter og tjenester. Dette skjer for eksempel gjennom å ha tilgangslogger og sikkerhetskopier.
4. Automatisert beslutningsprosess
Vi vil informere deg på forhånd dersom vi bruker automatiserte beslutningsprosesser med juridisk eller lignende vesentlig virkning for deg. Vi ber om ditt samtykke dersom slike automatiserte beslutningsprosesser ikke er godkjent ved lov, er nødvendig for å kunne levere tjenestene/produktene eller for å kunne inngå avtale med oss.
Du kan alltid gi uttrykk for din mening eller bestride en beslutning som utelukkende er basert på automatisert behandling, og i stedet be om en manuell beslutningsprosess ved å kontakte vår kundeservice.
5. Hvor lenge lagrer Hafslund Oslo Celsio personopplysningene?
Hafslund Oslo Celsio sletter eller avidentifiserer personopplysninger når de ikke lenger er nødvendige til det formålet de ble innhentet for. Dine personlige detaljer og transaksjonsdata kommer ikke til å beholdes lenger enn angitt i tabellen nedenfor:
Bokføringsloven | Opptil 6 år |
Foreldelsesloven | Opptil 13 år |
Forskrift om kraftomsetning og nettjenster | Opptil 3 år |
Skatteforvaltningsloven | Opptil 10 år |
6. Hvem har tilgang til dine personopplysninger?
Der det er aktuelt, kan vi dele dine personopplysninger med:
Forretningspartnere. Vi deler personopplysninger med våre forretningspartnere ut fra berettiget interesse og i den utstrekning det er tillatt etter gjeldende lovgivning. Eksempler på slike situasjoner:
7. Overfør Hafslund Oslo Celsio personopplysninger til tredjeland?
Noen av våre tjenesteleverandører driver internasjonal virksomhet, noe som betyr at data noen ganger befinner seg utenfor Det europeiske økonomiske samarbeidsområde. Når personopplysninger overføres til land utenfor EU eller EØS, vil Hafslund Oslo Celsio ta hensiktsmessige forholdsregler, for eksempel ved å bruke standardkontraktsvilkårene fra Europakommisjonen. Du kan få mer informasjon om overføringene ved å kontakte vår kundeservice.
8. Hvordan beskytter Hafslund Oslo Celsio personopplysningene?
Hafslund Oslo Celsio tar i bruk passende organisatoriske og tekniske sikkerhetstiltak for å beskytte dine opplysninger mot tap eller misbruk. Vi har en styringsmodell for cybersikkerhet som beskriver roller og ansvar, og våre instruksjoner gir detaljert informasjon om hvordan personopplysninger må håndteres innenfor Hafslund Oslo Celsio. Ved å gjennomføre holdningskampanjer engasjerer vi Hafslund Oslo Celsios ansatte i spørsmål rundt personvern og sikkerhet. Når vi inngår avtale med tredjepartsleverandører om å levere tjenester som kan gi dem tilgang til dine personopplysninger, krever vi av dem i avtalevilkårene at de innfører lignende sikkerhetskontroller.
9. Informasjonskapsler (cookies)
Når du bruker våre tjenester eller besøker våre nettsteder, kan Hafslund Oslo Celsio samle inn opplysninger om enhetene dine ved hjelp av informasjonskapsler og andre lignende teknikker. Nettstedet vårt kan også ha informasjonskapsler og andre lignende teknologier som brukes av tredjeparter. Du kan få mer informasjon om hvordan du administrerer bruk av informasjonskapsler og elektroniske data ved å lese våre retningslinjer for informasjonskapsler.
10. Dine rettigheter og hvordan du utøver dem
Nedenfor kan du se hvilke rettigheter du har når det gjelder personopplysninger om deg som Hafslund Oslo Celsio behandler. Dersom du har spørsmål om dine rettigheter eller ønsker å utøve dem, kan du ta kontakte vår kundeservice. Noen rettigheter er kanskje ikke aktuelle, for eksempel dersom opplysningene ikke kan knyttes til deg.
Vær oppmerksom på at du fortsatt vil kunne motta markedsføringskommunikasjon i en kort periode etter du har reservert deg, mens vi oppdaterer våre systemer. Vi bruker noen ganger markedsføringspartnere som kan vise frem våre produkter og tjenester for deg, men som ikke har mottatt personopplysninger om deg fra oss. Dersom du vil reservere deg mot slik markedsføring eller utøve andre rettigheter, må du kontakte den enkelte markedsføringspartneren direkte.
Slik sender du inn en klage
11. Endringer i denne personvernerklæringen
Hafslund Oslo Celsio forbeholder seg retten til å endre denne personvernerklæringen. Eventuelle endringer i personvernerklæringen vil bli varslet på vårt nettsted eller ved direkte kommunikasjon til deg.
12. Behandlingsansvarlig for dine personopplysninger
Dersom du har spørsmål eller ønsker å utøve dine rettigheter, kan du kontakte vår kundeservice.
Behandlingsansvarlig for dine opplysninger er Hafslund Oslo Celsio.
Har du spørsmål?
Kontakt oss for en uforpliktende prat.
POSTADRESSE
Hafslund Oslo Celsio AS
Postboks 1022 Hoff
0218 Oslo
Besøksadresse
Hafslund Oslo Celsio AS
Askekroken 11
0277 Oslo
© Hafslund Oslo Celsio 2022. ORGanisasjonsnummer 977296919.