Skjulte energityver kan gi økt forbruk
I løpet av de siste to årene har Hafslund besøkt over 100 fjernvarmekunder. Mange ønsker hjelp til å redusere eget forbruk. Få er klar over energityvene som bidrar til varmetap.
Publisert:
Sist endret:
– Vi gjorde en undersøkelse for noen år siden om hva fjernvarmekundene våre ønsket seg, og hvordan vi kunne bidra til bedre og mer kostnadseffektiv drift av kundenes egne varmeanlegg. Å ansette en rådgiver var ett av forslagene som kom i retur, forteller Anna Medle, leder for kundeopplevelse i Hafslund Celsio.
Som svar på kundenes ønsker, ansatte hun den erfarne rørleggermesteren Jarle Nedreberg som teknisk rådgiver.
– Tilbakemeldingene fra kunder som har benyttet seg av tilbudet er positive. Vi får høre at de er glade for å få mer kunnskap om fjernvarme og eget varmeanlegg, og ikke minst energiforbruk, fortsetter Anna.
Finner ofte gjemte energityver
En stor andel av henvendelsene Jarle får, dreier seg nemlig om energiforbruk og energieffektivitet. Det er både tekniske konsulenter, driftsansvarlige i nærings- og kontorbygg, samt styremedlemmer i sameier og borettslag som søker hjelp.
Kunden har gjerne en antakelse om at de bruker mer energi enn nødvendig, uten helt å vite hvor skoen trykker.
– Jarle Nedreberg, teknisk rådgiver i Hafslund Celsio
Han forklarer at det ofte gjemmer seg små og store energityver rundt omkring i kundens bygg, tekniske rom eller varmeanlegg, som ikke alltid er enkle å oppdage.
– Det kan være komponenter i varmeanlegget som ikke er koblet riktig, eller ikke er riktig dimensjonert i forhold til effekten bygget trenger. Det kan også være dårlig isolering på vannrør og komponenter, eller åpninger i bygget som rett og slett slipper varmen ut, for eksempel luker i garasjeporter eller manglende dører i tørkerom og andre arealer.
Han påpeker at man kan spare mye energi ved å tak i disse energityvene, men at det også er mye å hente på å bli litt mer bevisst på eget forbruk.
– Mange har det varmere i enkelte rom enn nødvendig, uten å tenke over det. I et borettslag er det for eksempel ikke nødvendig at det er like varmt i kjelleren og oppgangen som i beboernes leiligheter. Med enkle grep, som å montere en termostat på anlegget, eller henge opp termometere i fellesområdene, blir man mer bevisst på temperaturen og kan holde den på et mer riktig nivå.
Varierende tilstand på varmeanleggene
Etter å ha besøkt et hundretalls forskjellige borettslag, sameier og næringsbygg, er Jarles erfaring at det er stor variasjon i tilstanden på kundenes eget varmeanlegg.
– I nyere bygg er som oftest rør og andre komponenter relativt nye. De er godt isolert, noen har installert automatisk vannbehandling og det er oversiktlig og ryddig i det tekniske rommet.
I eldre bygg er det vanligere at varmeanlegget ikke lever opp til dagens standard.
– Det er ikke uvanlig at varmeanlegg i eldre bygg har blitt lappet sammen med årene, uten å få en ordentlig oppgradering. Noen steder er til og med den originale isolasjonen på rørene fortsatt i bruk, selv om isolasjonen er nærmere 100 år gammel.
Oppfordrer flere til å få rådgivning
Jarle oppfordrer flere til å benytte seg av teknisk rådgivning for spørsmål om forbruk og energieffektivitet.
– Forbruk er det jeg snakker mest med fjernvarmekundene våre om. Ofte kan små tiltak gjøre stor forskjell, men det er ikke alltid så lett for kundene våre å vite hvor de skal starte. Med litt teknisk rådgivning får du muligheten til å bli bedre kjent med ditt eget anlegg, slik at du kan ta bedre og mer bevisste valg når det kommer til oppvarming, enten det er i et næringsbygg eller borettslag, avslutter Jarle.